Minister Edukacji Narodowej podpisała 2 czerwca 2017 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Rozporządzenie wchodzi w życie 1 września br.
Nowelizacja rozporządzenia ma na celu dostosowanie sposobu realizacji zajęć „wychowanie do życia w rodzinie” do nowych typów szkół wprowadzonych ustawą z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealne, (Dz. U. poz. 356) oraz nowych ramowych planów nauczania.
Zajęcia „wychowanie do życia w rodzinie” są realizowane w szkole podstawowej w klasach IV–VIII, w branżowej szkole I stopnia, w klasach I–III liceum ogólnokształcącego i w klasach I–III technikum.
Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w tym uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przewiduje się organizacji takich zajęć, ponieważ uczniowie ci realizują odrębną podstawę programową kształcenia ogólnego, w której przewidziano treści związane z przygotowaniem do życia w rodzinie w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Zmiany porządkujące obejmują ponadto:
- zastąpienie określenia „działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły” nowym określeniem „zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły” zgodnie z terminologią stosowaną w nowej podstawie programowej,
- usunięcie określenia „szkolny plan nauczania”, gdyż nie występuje ono w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ani w nowym rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania,
- usunięcie określenia „prawni opiekunowie”, ponieważ ilekroć w przepisach jest mowa o rodzicach, należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
Rozporządzenia wprowadza również regulację o charakterze przejściowym, która wskazuje, że w okresie wdrażania reformy systemu oświaty, w którym będą funkcjonować dotychczasowe gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne oraz klasy tych szkół prowadzone w szkołach innego typu, sposób nauczania zajęć „wychowania do życia w rodzinie” w tych szkołach określają dotychczasowe przepisy.