Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w Warszawie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej realizuje zadanie: Kształtowanie kompetencji – od profilu do praktyki – opracowanie „profilu absolwenta
z uwzględnieniem założeń/koncepcji koniecznych zmian w kształceniu ogólnym”.
Celem projektu jest opracowanie skonsultowanych społecznie profili kompetencyjnych absolwentów. Na podstawie badań naukowych, analiz, raportów i doświadczeń innych krajów zostanie wypracowany profil absolwenta zawierający kluczowe kompetencje, z którymi kończyć on będzie edukację na każdym
z poziomów. Profile te zostaną poddane szerokim konsultacjom ze środowiskiem rodziców, uczniów
i nauczycieli oraz organizacji i instytucji zajmujących się edukacja i oświatą. Przygotowane
profile będą podstawą do opracowania zmian w edukacji, dzięki czemu będzie ona w większym stopniu odpowiadać na wyzwania XXI wieku.
Informacje na temat projektu są dostępne na stronie internetowej instytutu:
https://ibe.edu.pl/pl/opis-projektu-profil-absolwenta
Aktualnie IBE prowadzi prace analityczne uzupełniane wywiadami i ankietami skierowanymi do nauczycieli i rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli i uczniów szkół podstawowych
i ponadpodstawowych. Ich celem jest zebranie opinii na temat podstaw programowych i umiejętności, które są niezbędne przedszkolakom i uczniom na poszczególnych etapach edukacji.
Ankiety, dostępne są pod linkiem:
https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci-profil-absolwenta/2478-zapraszamy-rodzicow-i-nauczycieli-do-