W Auli Jana Pawła II Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu odbyła się dzisiaj debata poświęcona roli rad rodziców w systemie oświaty.
Współpraca pomiędzy radą rodziców, dyrekcją szkoły i gronem pedagogicznym powinna opierać się na wzajemnym partnerstwie, pełnym zaufaniu i szacunku – w wystąpieniu powiedział Roman Kowalczyk Dolnośląski Kurator Oświaty. Podkreśl, że nawiązanie partnerskich relacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami to proces, wymagający od wszystkich zrozumienia i taktu oraz umiejętności rezygnacji z własnych celów na rzecz celu nadrzędnego.
Konferencję zorganizowali Roman Kowalczyk Dolnośląski Kurator Oświaty i Paweł Hreniak Wojewoda Dolnośląski oraz Fundacja „Rodzice Szkole”.
W trakcie obrad i bardzo ożywionej dyskusji zwrócono uwagę, że rada rodziców jest organem szkoły reprezentującym ogół rodziców uczniów, a obowiązujące regulacje wyposażają ją w szereg istotnych kompetencji. Najważniejsze z nich to:
- uchwalanie, w porozumieniu z radą pedagogiczną, programu wychowawczego oraz programu profilaktyki szkoły, które z założenia są kluczowymi dokumentami nadającymi bieg wszystkim działaniom wychowawczym podejmowanym na terenie szkoły,
- wyrażanie zgody na działalność w szkole stowarzyszeń i innych organizacji,
- wnioskowanie do dyrektora szkoły o ocenę pracy nauczyciela,
- uczestniczenie w ocenie pracy dyrektora szkoły,
- opiniowanie dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego,
- udział w komisji konkursowej wybierającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego placówki, składanego przez dyrektora,
- występowanie do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących szkoły,
- prawo do gromadzenia funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, przeznaczanych na działalność statutową szkoły.